Skip to content

Er demand generation er i ferd med å dø? B2B selskaper bør følge med

08/04/20254 minute read
Er demand gen i ferd med å dø - hva betyr det for b2b saas selskaper
Er demand gen i ferd med å dø - hva betyr det for b2b saas selskaper
Er demand gen i ferd med å dø - hva betyr det for b2b saas selskaper

I hvertfall bli redefinert fullstending?

Demand gen begynte som et smart grep. Et konsept vi markedsførere fant på for å forklare hvorfor brand og synlighet hadde verdi, selv når det ikke ga umiddelbare leads.

Før du leser videre. Vil du høre mer om hvordan jeg kan hjelpe deg med å skalere deres vekst motor?

Kontakt meg i dag.

Det ga mening i en tid hvor VC-pengene flommet inn, alle produkter lignet på hverandre, og budskapene forsvant i det enorme støyet som ble skapt.

Så vi satte det i system, riktig nok skal jeg innrømme:

  • Create demand (Skape etterspørsel)
  • Capture demand (Fange etterspørsel)
  • Convert demand (Konvertere etterspørsel)


Vi lagde selvsagt playbooks, målte alt som kunne måles, og rigget inbound-motorer som kunne skalere effektivt over tid.

Og det fungerte. Det fungerte utrolig bra.

Men kjøpsreisen endret seg (som alltid), makroøkonomiske situasjoner kicket inn og generet forretningsverden så annerledes ut.

Vi endte opp i en situasjon der kjøpere trengte ikke flere grunner til å velge dine løsninger fremfor de andre – de trengte TRYGGHET.

Jepp, trygghet! Noe demand gen ikke er ment til å skape!

Kundene ville være trygge på merkevaren/brandet rett før de startet kjøpsprosessen og ble flyttet …. in market.

De ville føle seg sikre på at produktet funker, passer inn i systemene deres, og unngikk det kjempe store feilene. Spesielt innen B2B SaaS er de kommersielle prosessene kjempe lange og kostbare.

Trygghet er viktig.

Men demand gen er ikke rigget til å skape dette.

Dette er merkevaren sin rolle. Det er brand building som skal til og som forøvrig ikke er markedsførerens rolle alene å jobbe med, selvom markedsførere leder prosessene.

Et eksempel som vi alle kjenner til.

Microsoft Teams. Jepp.

MT er ikke valgt fordi folk elsker løsningen, men fordi det føles trygt. Microsoft står bak denne løsningen og det sier nok. Inntrykket er allerede skapt.

Det er brand som gjør jobben lenge før leads er generert og salg tar over og kontakter kunden.

I 2025 og innen B2B, de beste kommersielle teamene er ikke organisert rundt én og samme trakt lenger.

De har tre separate, men samkjørte spor/motorer, MEN under samme ledelse.

1. Brand

Dette teamet som former virkelighetsoppfatningen før noen søker. De bygger historien og fortellingen, setter agendaen i markedet og gjør produktet til det naturlige valget. De måler ikke leads (du hørte riktig). De optimaliserer for preferanse, gjenkjennelse og tillit over tid.

Når jobben er gjort riktig, oppleves merkevaren allerede som kjent før noen i det hele tatt begynner å evaluere.

2. Demand

Dette teamet fanger og konverterer intensjon akkurat i det avgjørende øyeblikket. De styrer betalte kanaler, eier kjøpsopplevelsen og vet hvordan de flytter en interessert kjøper til handling og videre i trakta. De bygger systemer som skalerer på en smart og effektiv måte.

De vet når en kjøper er in market og i bevegelse – og hvordan man oversetter den intensjonen til en kommersiell prosess.

3. Expand

Den mest oversette, men kanskje viktigste vekstmotoren og team (Customer Success). Dette laget sørger for at vekst ikke bare starter, men varer lenge. De jobber etter deal closed won med å maksimere kontraktsverdi, fanger opp ny intensjon, og maksimerer tilfredshet og transformerer fornøyde kunder til langsiktige ambassadører og inntektskilder.

Expansion er ikke bare en funksjon det er fundamentet for lønnsom vekst.


Tilbake til demand gen

Det kommer ikke til å forsvinne som et begrep – og det trenger det heller ikke. Men funksjonen bak er i endring. Den blir mer moden, mer sammensatt og bedre tilpasset hvordan folk faktisk kjøper.

Det handler ikke bare om å få noen til å rekke opp hånda nå om dagen som alle er i ferd med å innrømme!

Det handler om å bli valgt. Igjen og igjen.

Hver eneste gang man har et problem din løsning og selskap kan løse for de.

Share this article

Ingen kommentarer

Comments (0)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Previous article