skip to Main Content
Nettsiden er under utvikling
IOS 15 Oppdatering Vil Påvirke E-postmarkedsføring – Er Markedsførere Forberedt?

iOS 15 oppdatering vil påvirke e-postmarkedsføring – Er markedsførere forberedt?

Apple har begynt å rulle ut sin iOS 15-oppdatering som innebærer nye personverntiltak og dermed nye funksjoner for iOS 15, inkludert Mail Privacy Protection. 

Kampanje.com har nå publisert dette innlegget: Apples nye oppdatering fører til store utfordringer for markedsførere

Mail Privacy Protection gjelder både smartphones og desktops som Apple selv har produsert. Dvs. iPhone, iPad, MacBook og eventuelt iMac.

Denne oppdateringen er definitivt en seier for forbrukerne og brukeropplevelsen, men for mange markedsførere vil oppdateringen føre til store utfordringer som de må finne gode løsninger på.

Alle som har fokus på e-postmarkedsføring vil slite i en periode fremover. Spesielt de som jobber litt mer komplekst og er avhengige av triggerbaserte løp og programmer for å oppnå forretningskritisk effekt.

Som kjent finnes det veldig mange type e-poster. Nyhetsbrev er kanskje den mest kjente formen for e-poster man tenker på når man tenker på e-postmarkedsføring. Markedsførere setter også opp og sender ut velkomstmails, tilbudsmails, transksjonsmails, bekreftelsesmail, lead nurturing osv. osv.

Det er sporingen av alle disse e-postene som nå blir sterkt påvirket.

La oss ta et kort, men viktig steg tilbake

Hvordan fungerer Mail Privacy Protection egentlig

Dette skriver Apple om oppdateringen:

Apple Newsroom

New privacy features provide even more transparency and control over the data users provide to apps. Mail Privacy Protection prevents senders from learning whether an email has been opened, and hides IP addresses so senders can’t learn a user’s location or use it to build a profile on them. – Kilde: Apple Newsroom

apple mail privacy protection options
Bilde fra Litmus

Hvor mange bruker Mail

Det er faktisk veldig mange. Alle iPhones har Mail som deres standard e-postklient, noe som gir Apple en stor markedsandel som ingen kan overse. Det samme gjelder også MacBook brukere. De bruker Mail.

Bruk av e-posklienter
Bilde fra Litmus – Email Client Market Share in August 2021

Pixler sporer aktiviteter i innboksen

I dag bruker alle e-postleverandører og plattformer pixler i e-poster som sendes ut til påmeldte for å samle informasjon om deres e-postaktiviteter og atferd.

Blant aktivitetene som blir sporet er følgende

  • Åpningsrate
  • A/B testing
  • Klikkrate
  • Bounce rate
  • Konverteringsrate
  • – … og flere.

Nå kan alle som eier en iPhone, eller en MacBook og bruker Mail blokkere pixler i e-poster

Med den nye oppdateringen gir Apple alle sine brukere muligheten til å blokkere sporing av aktiviteter i sin e-postklient, dvs. Mail.

Det betyr at dersom Apple Mail-brukere aktiverer den nye funksjonen ved å oppdatere sin iOS, vil de blokkere pixler og dermed vil deres IP-adresse og lokasjon skjules og avsender kommer heller ikke til å se om de har åpnet/lest e-posten.

IP-er fra e-postaktiviteter bidrar til å lage digitale profiler

Brukerens IP knyttes ofte mot andre digitale aktiviteter på nett og på denne måten lager Ad-tech og Martech plattformer digitale profiler.

Denne muligheten blir nå borte.

Sporing og innsikt om åpninger av e-poster blir også blokkert

Enda mer interessant er blokkering av åpninger. Dette betyr at avsenderen hindres i å se om brukerne har faktisk åpnet en e-post (nyhetsbrev, oppsalgsmail, tilbud, velkomstmail osv.). Det er nettopp dette som er big news.

Det blir ille for de som har satt opp mange programmer av e-postkommunikasjon basert på triggere og atferd. Hvis plattformene ikke kan fange opp om en e-post er åpnet, hvordan skal de kunne sende neste e-post i programmet?

Dette betyr at målretting av tilbud, budskap osv. ikke blir presist og det må her tenkes helt nytt.

Det blir veldig interessant fremover å se hvordan markedsførere i små og mellomstore bedrifter vil navigere det nye landskapet.

A/B testing i e-postmarkedsføring

Det samme gjelder også de som jobber aktivt med A/B testing. Ofte A/B testes det headlines i emnefeltet for å bedre åpningsraten, eller om GIF-er gir bedre klikkrate enn bilder. Uten å vite om brukerne/kundene har åpnet e-posten, hvordan skal det A/B testes? 

Re-send til de som ikke har åpnet e-posten

Dette blir umulig nå. Gjennom årene har dette vært en fin taktikk, altså resende e-poster til brukere og kunder som ikke har åpnet og sjekket den ut ennå.

Sporing og måling av klikk blir ikke påvirket

Klikk blir ikke påvirket og man skal kunne spore dette, siden trafikken blir skapt inn til landingsiden, uansett. Sørg bare for at du har tagget URL-ene med f.eks UTMs og at brukeren/kunden vet hvorfor de skal klikke på en lenke, eller knapp.

Betyr det at personaliseringen ikke vil være mulig fremover? 

Jo, personalisering kommer til å være mulig, men ikke på samme måte som før.
Jeg kommer til å skrive om personalisering i nærmest fremtid.

Oppsummering angående iOS 15 oppdatering

Selv om dette virker som en negativ utvikling for markedsførere, mener jeg personlig at Apple har satt en ny standard for personvern. Når Apple gjør endringer, pleier andre aktører å følge etter.

Jeg anser denne viktige endringer som en mulighet for en positiv utvikling. Relasjonen med kunder kan bygges også når man ikke ser at de har åpnet en e-post.

Brukeren får litt av makta tilbake og har nå kontroll over dataene og informasjonen de deler med bedrifter, i alle fall de som bruker Mail. I en lengre periode har selger-siden sittet på makta og samlet inn data, ofte uten samtykke (husker du hvordan verden så ut som før GDPR og spesielt utenfor EU?).

Heldigvis har ting vært annerledes innen e-postamarkedsføring, siden bedriftene har alltid vært avhengige av påmeldinger og samtykker for å kommunisere med brukerne per e-post.

Samtidig vil dette skiftet ledet av Apple føre til at alle, både små, mellomstore og store bedrifter må sette kunden i sentrum, enten det gjelder design av nye tjenester og produkter, eller selvsagt selve markedsføringen og kommunikasjonen utad. 

Her er det muligheter for alle, plutselig.

No more bullshit – La oss gjøre det riktig fremover. La oss fokusere på hva folk bryr seg om og er interesserte i. Finn ut av det først.

Trenger du kanskje hjelp?

Trenger du og ditt selskap hjelp med å ikke bare navigere dette nye landskapet, men også være blant de første som utnytter denne muligheten, da må vi snakke sammen.

Det finnes løsninger – Ta kontakt, hvis du trenger hjelp.
Mvh
Gregory Gjini

Gregory Gjini

Growth marketing advisor og forretningsutvikler med viktig erfaring fra noen av Norges beste byråer - MediaCom, Dentsu, TRY.
Solid erfaring med digital markedsføring, både strategisk og praktisk.

Jeg hjelper mine kunder med: SEO og innholdsamarkedsføring, e-postmarkedsføring og marketing automation, B2B leadsgenerering.

Du finner meg på Linkedin
Kom i kontakt med meg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back To Top
×Close search
Search