Hva er SEO og hvorfor er det viktig for din bedrift

Hva er SEO eller søkemotoroptimalisering?

SEO står for Search Engine Optimization eller søkemotoroptimalisering er prosesser og strategier som SEO-spesialister praktiserer for å oppnå bedre rangeringer av nettsider og deres innhold i søkemotorer slik som Google, Bing, Yahoo og flere andre.

  • Med andre ord SEO handler om å generere målrettet organisk trafikk til nettsiden ved å være synlig i søkemotorer og treffe riktig målgruppe til rett tid med rett budskap basert interesser.

Søkeoptimalisering av nettsider

Formålet med SEO og rangeringer i Google er selvfølgelig å treffe flere potensielle kunder i søkeresultatene gjennom hele kundereisen og trekke de inn på landingssider for å introdusere de til bedriftens informasjon, tjenester eller produkter.

Hvordan fungerer søk i Google?

Her forklarer Matt Cutts, en av de mest kjente ekspertene innenfor faget og tidligere head of the webspam team i Google.

Hvorfor skal deres bedrift satse på SEO?

Det er helt gratis å få målrettet trafikk inn på nettsiden fra den organiske delen av søkemotorene. Det må jobbes systematisk, metodisk og langvarig, men fordelene er enorme.

Det er kritisk og samtidig viktig å være til stede når det søkes rundt temaer deres bedrift kan relatere seg til og ønsker å være synlig på. Søkemotorer vil sende enormt mye og verdifull organisk trafikk dersom innholdet er av ypperst kvalitet. Denne trafikken kan konverteres til leads og dermed salg ved å praktisere gode CRO strategier.

CRO eller Conversion Rate Optimalisering er et tema jeg kommer til å skrive om en annen gang.

Viktig å nevne her at så lenge forretningsmodellen deres ikke er basert på annonser og er avhengig av store mengder av trafikk (se nettaviser) vil det da være viktig å fokusere på å trekke inn riktig og målrettet trafikk.

Markedsavdelingens våte drøm er å få tak i flest mulig kunder til lavest mulig pris.

Dette kan oppnås ved å sette opp gode SEO kampanjer og følge Googles retningslinjer.

Viktigheten av søkemotorer slik det forklares i House of Cards

 

Hvorfor har søkemotoroptimalisering blitt synonymt til Google?

Når det er snakk om søkemotorer og SEO tenker de aller fleste på Google med det første. SEO har nesten blitt synonymt til søkemotoren Google. Det er feil, selvom Google dominerer søkemotormarkedet i Norge.

SEO-spesialister fokuserer primært på denne søkemotoren, men de aller smarteste og målfokuserte ser på muligheter på tvers av søkemotorer og kanaler. SEO har gått vekk fra å kun dreie seg om de blå lenkene på forsiden av Google.

Dette bildet viser Google markedsandel i Norge.

søkemotormarkedet i Norge - Google dominerer

 

Slik setter du i gang med SEO

  • Analyser dagens situasjon
  • Hva ønskes oppnådd?
  • Hvordan skal målet oppnås?
  • Hvilke tiltak skal tas i bruk?
  • Impementering av tiltak
  • Analysering og vurdering av resultatet

Alltid start SEO-kampanjer med en søkeordsanalyse

Søkeordsanalysen vil hjelpe dere til å oppdage hva deres potensielle kunder søker om i Google og ikke minst hvorfor søker de etter det de søker? Hva er intensjonen bak en søkefrase eller et søkeord som har blitt brukt tusenvis av ganger i året?

Søkeordsanalysen dreier seg primært om å FORSTÅ kunden og deres intensjon, enn selve søkeordene.

  • Hva lurer de på?
  • Hva drømmer de om?
  • Hva slags informasjon er de ute?
  • Hvilken fase av kundereisen befinner de seg når de søker ette informasjon?
  • Hvor mange er de?

 

Hva er en søkeordsanalyse?

En søkeordsanalyse er en tidskrevende, men helt nødvendig  dokument som SEO-rådgivere og spesialister produserer for å finne ut nøyaktige søkeord og søkefraser som potensielle kunder bruker for å søke informasjon i Google.

Å jobbe med søkeordsanalyser krever ganske multidimensjonal og analytisk tenking og det tar tid til å gjøre mye research. Husk at målet er ikke å samle mest mulig søkeord, men å samle spesifikke søkeord som vil generere målrettet trafikk.

Semantisk mapping av søkeord basert på intensjon gjennom hele kundereisen

SEO funnel SEO-trakta

SEO-trakten – bilde fra getstat.com

 

Husk at ingen verktøy kan gjøre jobben dersom SEO-spesialisten ikke er analytisk nok og ikke setter seg i både bedriftens forretnigsmål og kundens perspektiv.

 

Søkeordsanalyse – Bli kjent med kundene dine

Søkeordsanalysene dreier seg primært om psykologi. Vet dere hvem kunden deres er?

For å lykkes med SEO er det viktig at dere kjenner deres kunder. Vet dere hva deres kunder lurer på, hva har de har behov for, hva drømmer de om, hva er de bekymret for … hva søker de etter i Google?

Det er nettopp disse spørsmålene en er nødt til å svære på før det settes i gang med nettsidens tekniske struktur, designe landingssider, skrive blogginnlegg, produktbeskrivelser og generelt produksjon av innhold.

SEO dreier seg om mennesker, ikke produkter. Å snake kundens språk er kritisk. Søkeordsanalysen hjelper oss til å gjøre nettopp dette.

 

Finn ut hva potensielle kunder ønsker seg og søker om for så å tilby det ved å produsere målrettet innhold.

 

Er din bedrift synlig på søkemotorer?

Når en potensiell kunde søker etter informasjon relatert til tjenester eller produkter din bedrift tilbyr, finner de bedriftens nettside i søkeresultatene? Hvis ikke, da betyr det at nettsiden ikke er optimalisert for riktig målgruppe. Dette betyr at din bedrift er usynlig og er i stor fare med å gå glipp av inntekter.

Dersom din bedrift ønsker å få tak i flere nye kunder og selge mer, er det kritisk å være synlig da kundens behov oppstår i de diverse

 

Hvorfor er SEO viktig?

Oppsummeringsvis

Ved å praktisere gode SEO metoder som samsvarer med Googles sine retningslinjer vil din bedrift oppnå bedre rangeringer i søkemotorer.

Dette vil din bedrift oppnå ved å praktisere gode SEO strategier:

  • Skape målrettet trafikk
  • Generere mye gratis trafikk
  • Nå ut til riktig målgruppe
  • Skape langvarig effekt som varer lenge
  • Synliggjøre produkter og tjenester
  • Bygge merkevarekjennskap
  • Genere leads
  • Selge mer

 

Vi i GG Media tilbyr SEO-tjenester og rådgivning

Er det noe du lurer på rundt temaet? Ikke nøl med å ta kontakt.

 

Post Series: SEO
  • 1.Hva er SEO og hvorfor er det viktig for din bedrift

GG Media

Tech enthusiast, konseptutvikler, markedsfører, rådgiver, community builder. Solid erfaring med digital strategi, SEO, prosjektledelse, forretningsutvikling, markedsføring og WordPress. Du finner meg på Linkedin og Google Plus. Kom i kontakt med meg!

Info: Jeg har begynt å jobbe i MediaCom, Norges største mediebyrå, siden juni 2015. For oppdrag kontakt meg via MediaComs nettside.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *